– Mitä paremmin tunnemme asiakkaamme ja heidän tavoitteensa, sitä paremmin voimme heitä palvella, tiivistää Arttu Salminen rooliaan omana työnjohtajana Cerviuksella. Tällä hetkellä monia kiinteistönomistajia mietityttää energiansäästömahdollisuudet.
Sähkötekniikka on Salmisen vahvinta osaamisaluetta, mutta Cerviuksen konseptin mukaisesti mikään kiinteistötekniikkaan liittyvä ongelma ei jää omalta työnjohtajalta ratkaisematta. Yhden luukun periaate vie Salmisen välillä uusiinkin tilanteisiin, joista kuitenkin selvitään uteliaalla asenteella.
Kaikkiin asiakkaan tarpeisiin etsitään ratkaisu. Palvelevassa yrityksessä asiakkaiden sekä pienet että suuret toimeksiannot ja kysymykset ovat yhtä tärkeitä ja huomioidaan.
– Asiakkaan haasteet ja kysymykset voivat olla mitä vain kiinteistötekniikkaan ja muuhunkin kiinteistön ylläpitoon liittyvää. Tartumme jokaiseen kysymykseen, ja tarvittaessa pohdimme vastaukset kollegoiden tai yhteistyöverkostomme kanssa yhdessä, Salminen kertoo.
Tällä hetkellä energian säästäminen ja valmistautuminen energianjakelun epävarmuuteen ja siitä johtuviin mahdollisiin sähkökatkoihin puhuttaa kiinteistönomistajia.
– Moni asiakas on pyytänyt apua, jotta kriittiset liiketoimintaa haittaavat sähkönjakelun haasteet saadaan hoidettua myös mahdollisten sähkökatkojen aikana. Moni miettii, miten toimintavarmuutta voidaan parantaa. Esimerkiksi kauppakeskuksissa käydään läpi prioriteetteja, mitkä toiminnot on pysyttävä käynnissä kaikissa tilanteissa tai miten eri järjestelmät katkosta palautuvat.
Jalkatyötä kiinteistöllä – asiakkaan tavoitteet ja henkilöt tutuiksi
Salminen on työskennellyt Cerviuksella vuoden 2022 alusta alkaen. Cerviuksen toimintaperiaatteet, ratkaisukeskeisyys ja joustavuus ovat tuntuneet alusta saakka omilta.
– Palveluasenne ja palvelun kokonaisvaltaisuus on meidän vahvuutemme. Voimme helpottaa asiakkaidemme ja yhteistyökumppaneidemme työtaakkaa sillä, että he voivat luottaa sovittuihin asioihin ja aikatauluihin.
Salmisen mukaan asiakkaan tunteminen ja erityisesti asiakkaan tavoitteiden tunnistaminen on ratkaisevan tärkeää.
– On tavattava asiakasta ja tutustuttava henkilöihin ja kiinteistöön hyvin, että ymmärtää liiketoiminnan tavoitteet ja toimintatavat. Kun tunnemme asiakkaan, osaamme myös helpommin ohjeistaa asentajat toimimaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Asentajatkin motivoituvat, kun he tietävät syyt, miksi jotakin tehdään tietyllä tavalla, Salminen sanoo.
Asiakkaan liiketoiminnasta riippuu, mikä kenellekin on tärkeää – oma ennakkoajatus asiakkaan tavoitteista ei välttämättä aina täsmää.
– Esimerkiksi parturi-kampaamossa yksittäisen pistorasian toiminta voi olla heidän liiketoiminnan kannalta kriittistä, tai kauppakeskuksessa sisäänkäyntien kävijälaskurit voivat olla tärkeämpiä kuin voisi ennalta olettaa, Salminen sanoo.
Asiakkaiden kanssa käydyt kahdenkeskiset keskustelut ovat myös luontevin paikka kysyä ja saada palautetta.
– Vain palautteen avulla voimme kehittyä entistä paremmaksi. Saamani palautteen perusteella olemme onnistuneet mukavasti. Ja koska teemme työtä yhdessä, on tärkeää muistaa viedä palaute myös asentajille ja muistaa kiittää hyvin tehdystä työstä.